onsdag den 23. oktober 2013

En sen opdatering fra rejsen til Ho chi Minh City !

Ja tiden flyver jo hernede, i weekenden har man meget at nå og i hverdagen har man ikke meget tid eller overskud til at lave blog indlæg, men da jeg lige nu ligger syg med øjenbetændelse, kan jeg lige så godt prøve at bruge tiden fornuftigt (dog vil jeg undskylde for evt. stavefejl, da mine øjne løber en del i vand).

Efter sidste indlæg omkring min travle uge, tog jeg om mandagen endnu engang på job til en normal hverdags uge. dog med viden om at fredag formiddag skulle gik vi på en uges ferie, hvor vi skulle til det sydlige Vietnam, nemlig Ho Chi Minh City aka. Saigon.
Torsdag aften blev der pakket og fredag morgen hoppede vi på bussen ud mod lufthavnen, en rejse på en halvanden time i offentlig bus. Offentlig bus i vietnam er jeg ikke fan af, men prisen er jeg bestem. 3 kr. måtte vi af med for 11 times rejse .. det billigt!
Vi ankom i lufthavnen, checker ind, ombord på flyet og to timers lur efter var vi i Saigon. vi går ud for at finde en taxa ind til vores hostel og falder i snak med en vietnameser. Han tilbyder at splitte en taxa og det gør vi så, han kommer med gode tips til hvad man skal opleve her i Saigon, og er endda så flink at betale taxaen for os da vi kommer frem. Flink fyr!
Vores hostel ligger i en gyde sammen med masser af andre hostels. vi checker ind og får vist nogle fine rene værelser med plads til 6 personer. Vi møder vores værelses kammerater, og tager med dem ud og spise og hygger os med dem, desværre rejste de begge den efterfølgende nat.

Men efter de forlod værelset kom der et fransk vennepar og skulle bo på værelse med os. planen var egentlig at vi ville skifte hostel for at prøve nogle andre, men vi endte med at bo sammen med dem de resterende 7 nætter, sikke nogle fantastiske mennesker! oven på forgående aften med nogle øl, ville vi se lidt af byen om lørdagen og booke nogle ture. Første tur var allerede søndag, hvor vi skulle til Cu Chi tunnelerne.

Cu chi tunnelerne er et system af underjordiske gange der blev brugt i krigen mod amerikanerne. de strækker sig sammenlagt over 200 km. og indeholder køkkener, hospitaler og meget mere. folk boede dernede i op imod 24 år.
Det var utrolig fascinerende at se det og prøve at kravle rundt i de oprindelige tunneller. dog var det mærkere end farven sort, og man kunne ikke finde rundt dernede hvis ikke man havde lys.. selv de mindst klaustrofobiske, ville blive lidt nervøse over at kravle rundt dernede, når nu Bettina smutter i forvejen med vores eneste lygte og efterlader en alene i mørket og da hun ikke kan hører at vi kalder på hende, må man jo pæn vente til hun opdager vi ikke er kommet ud!
Udover de smalle tunneller så vi også nogle af de barbariske fælder der blev bygget mod amerikanerne.
På hjemturen blev vi sat af ved et krigsmuseum. her mødtes vi med de to franskmænd. og hold da op et museum! det var så fascinerende at se alt fra krigs-fængslerne til eftervirkningerne af Vietnamkrigen, med agent orange i spidsen. forfærdelige billeder og historier overalt. Der var så meget at vi måtte besøge det igen fredag inden vi skulle hjem.

Mandagen stod den på tur igen, vi skulle ud til den nærliggende Monkey Island, hvor der overraskende nok er massere af aber. en sjov oplevelse med disse finurlige væsner, dagens her fik vi lov at fodre dem og ellers bare nyde deres underholdene adfærd. Samme sted som aberne befandt sig, lå der også en krokodille farm, hvor man også kunne få lov af fodre dem. dog ikke med hånden.
Efter at have besøgt krokodillerne skulle vi sejle med speedbåd på de små floder, super fed oplevelse at sejle stærkt på de til tider 3-4 meter  brede små snoede floder!
På vej tilbage til bussen var der en abe det forsøgte at stjæle Jeanettes kameraetui, hvilket også lykkes, til stor morskab for mig!

Efter hjemkomsten til hostelet, tog vi sammen med franskmændene ud og spiste på "vores" gadekøkken. Det mad man fik der var simpelthen det bedste mas jeg har smagt mens jeg var i Vietnam! hold da op! til 10-12 kr. for en ret inkl. suppe til.

Tirsdag stod den på shopping i på de store markedet som ligger hernede, det utrolig billigt, men det kan være svært, at finde størrelser der machter da vietnamesere er ret små. ligesom deres tøj. en small i Dk ville nok være en large eller en XL hernede.

Onsdag slappede vi af og lavede ikke det store udover om aftenen, der tog vi op på skybar, for at få en dejlig udsigt og en god drink. og det fik vi. prisen var dog også det højere.

Efterfølgende tog vi ud og spiste på en barbecue restaurant.

Torsdagen kom og det betød en tur ud på Mekong Delta, på denne tur to vores franske venner med. busturen så ud til at blive et helvede, da benpladsen var i minus. men jeg fik rejselederenssæde og humøret kom i top igen.
vi kom ud til en båd som sejlede os rundt. på turen oplevede vi. kokos farm, hestevognkørsel, bi-farm med frisk honning. Derudover var vi ude og sejle på de små floder som springer ud fra selve den store flod (mekong)

Vi havde selvfølgelig også en frokost pause,her kan i se menuen:
Slange, skildpadde, struds og krokodille, velbekommen.

Om aftenen tog vi ud på restaurant, sammen med de to franskmænd. her stod menuen på HUND.. spændende oplevelse. Jeanette og Bettina turde ikke, men sarah og mig prøvede det. Jeg vil nok ikke prøve det igen, men nu er det flueben sat!

Fredag var vi som sagt endnu engang på krigsmuseum og ellers ladet vi bare op til rejsen dagen efter med en omgang massage
 ¨

Lørdag to vi ud i lufthavnen to timer før vi skulle afsted. Så vi var oppe tidligt, en smule morgensure, og det blev ikke bedre da vi fandt ud af vores fly var aflyst.. så stod den ellers på yderligere 5 timers ventetid i lufthavnen.

Men vi måtte få det bedste ud af det så det blev til gratis frokost en en middagslur, inden vi satte os ombord på flyet, vi var så heldige at få en solnedgang med fra luften, herlig udsigt.
vi var sent hjemme, dog havde vi fri dagen efter og den fridag blev endnu bedre, da jeg kunne nyde en Brøndbysejt over Football Club København.