onsdag den 4. september 2013

Halong Bay!!

Nyder livet i paradis

Så kom vi endelig til det såkaldte paradisområde, i den nordlige del af Vietnam. Planen var i realiteten at vi skulle have været der ugen før, men lidt sløset planlægning, krydret med dovenskab gjorde, at vi måtte udskyde turen en uge. Vi havde efter længere søgen, og en del forespørgsler fundet en rejse der skulle inkludere: Turen op til Halong, en overnatning på båd, samt en på en strand. Udover dette var al mad også inkluderet, så det kun var drikkevarer vi selv stod for. Prisen var ca. 600 kr.

Kahytten
Turen startede med en taxatur indtil Hoan Kim, hvor vi skulle samles op af en bus, og derefter vende næsen mod Halong. Kort efter vi ankommer til Hoan Kim, ankommer bussen, og vi begynder de 3½ times kørsel mod nord øst. I sig selv var busturen lidt spændene og se hvordan folk lever uden for storbyen, samt hvordan landskabet ændre sig, jo længere vi kom væk fra Hanoi. Da vi endelig kommer frem til havnen kan, man virkelig mærke turismen, der var turister overalt, samt en masse hvide halvstore både. Efter lidt ventetid bliver vi præsenteret for vores båd, og vi bliver indlogeret i vores kahytter. Dette var faktisk nogle okay pæne kahytter men et dejligt halvstort vindue, hvor vi kunne nyde det smukke syn af Halong Bay. Desværre ikke med det bedste vejr i starten. Vejret var vi generelt ikke så heldige med, men det skal dog ikke tage noget fra oplevelsen.
Kahyttens udsigt
Efterfølgende var det op i den lille restaurant for at få noget frokost, hvilket jeg var meget spændt på, da vi havde aftalt med guiden ”no seafood!”. Middagen bestod af rejer, muslinger, blæksprutte arme, krappe kager, små grillspyd med kylling, samt lidt svinekød. Ikke just hvad jeg havde forventet, men maden var faktisk udmærket, og mæt blev vi.
Efterfølgende nød vi udsigten, mens vi sejlede mellem de store klipper, vi fik bl.a. besøg af en lille stime af små flyvefisk, som legede i vandet... Jamen der er ingen ord for synet!..

Så skulle vi ellers ud og se en af de mange grotter, som Halong bay også kan tilbyde. Det var flot, ingen tvivl om det, men det var ikke en grotte jeg gad se flere af på den tur. Dette skulle vi dog heller ikke, derefter var de tid til at besøge en ø men et lille bjerg på, hvor man kunne gå op og nyde udsigten af Halong bay. Inden man kunne tage ned på stranden og få en svømmetur i det varme vand.
Efter en lille time, smuttede vi tilbage på båden for at få aftensmad, inden den stod på en enkelt øl eller to og bare nyde livet på båden, sammen med en håndfuld flinke mennesker. Pludselig var klokken 4:30 om morgenen og da morgenmaden blev serveret kl. 6:30, blev vi enige om at hoppe til køjs. Det skal lige siges at det ikke var planlagt vi skulle på ”partycruise”, men det var vi nu engang alligevel.

Op kl. 6:30, bombet, stadig beruset, for at få noget morgenmad. Efter den lidt tamme morgenmad, skulle vi skifte båd, her blev vi forenet med nogle flinke englændere, vi havde mødt et par gange hernede vi blev sejlet ud til en privat strand, hvor vi så skulle være det næste lille døgns tid. HOLD DA KÆFT det var lækkert.

Sammen med englændere og en israeler

Stranden
Vi fik lagt vores ting af, hvorefter mig, Sarah, Bettina, samt en engelsk fyr ved navn Adam, hoppede i to kajakker, for at udforske vores ø. Efterfølgende kom vi hjem til frokost.
efter frokost var der mulighed for igen at leve det dejlige paradis liv, med kajaktur, beachvolley, svømme eller bare sidde og snakke med nogle fantastiske mennesker overalt fra verden, mens man nød omgivelserne.
Lidt senere på eftermiddagen var der mulighed for at tage ud og lave lidt ”Rock climbing”, hvilket jeg egentlig gerne ville, men kroppen havde brug for lidt søvn, så jeg lagde mig på stranden og fik en lille lur, på den smukke strand, som var omgivet at to små bjergsider.
Da jeg vågnede op satte jeg mig i receptionen, og faldt i snak med nogle Israelere. Flinke mennesker og de gav mig lidt mere insider viden om livet i Israel, i stedet for mediernes billede af landet. Derefter kom folk tilbage fra deres tur, og vi fik noget morgenmad, inden volumen blev skruet et par
Med en omgang øl i blodet gik aftenen med forskellige spøjse lege, og ellers en masse snak, samt et slag pool og en omgang nat kajaktur.
takker i vejret.
Busturen hjem

Da vi blev vækket ved en 7 tiden havde jeg fået en lille times søvn og var helt færdig. Derefter kunne vi begynde vores lange tur hjemad mod Hanoi, hvor vi først ankom kl. 16:30. Dog havde den lange bustur hjulpet lidt på søvnen, og det var blevet til et par timers lur, vi aftalte med resten af gruppen at vi ville mødes senere om aften til en afskeds øl.